21 Mart 2015 Cumartesi

MARKSİST DÜŞÜNCE DİYALEKTİĞİ










Marx’tan Mao’ya
MARKSİST DÜŞÜNCE
DİYALEKTİĞİ

YUSUF KÖSE



Önsöz

Bu kitap, polemiksel bir üslupla, esas olarak düşüncenin
diyalektiğini ele almaktadır. Bu bağlamda, proletaryanın sınıf
mücadelesinde teorinin maddi bir güç halini alması ve maddenin
düşünceye, düşüncenin ise maddeye dünüşmesi nesnel
gerçekliği tartışmasını devam ettirmektedir.

Düşüncenin nereden geldiği, ne olduğu ve maddeyle ilişkisinin
nasıl olduğu gibi sorular, ilk filozoflardan bu yana tartışılan
ve üzerinde düşünce üretilen bir konudur. Ozellikle
Yunanlı filozoflar bu konuya oldukca fazla kafa yormuşlardır.
Ancak, Hegel’e gelene kadar diyalektiğin düşünme biüimine
uygulanması, “ilkel” bir biçimde kalmıştır. Hegel ile birlikte
diyalektik, düşünmenin en yüksek biçimi haline gelebilmiştir.

Bir nehirde iki defa yıkanılmaz, her şey vardır ve yoktur,
her şey akıcıdır, durmadan değişmektedir, durmadan yok olmaktadır
diyen Heraklitos’dan sonra, diyalektiği düşünceye
gerçek anlamda uygulayan Hegel oldu. Ancak o da, onu kendi
nesnelliğinden, esas olarak maddi kaynağından kopararak
“İDE”ye, kainatta önceden var olan bir yaratıcı düşünceye
bağlayarak, diyalektiğin ayaklarını havada, başını yerde bıraktı.
Düşünce diyalektiğindeki bu tersliği düzelten ve onu
ayakları üsüune diken Marx oldu. Boylece, düşünce diyalektiğinin
tarihinde ilk kez niteliksel bir değişim meydana geldi.

Marx, düşünce diyalektiğine nesnel bir akış kazandırarak,
Hegel’in idealist diyalektiğine materyalist bir öz vermiş oldu.

Marx ve Engels’le başlayan diyalektiğin geliştirilmesi,
Lenin, Stalin ve Mao ile devam ettirildi.

Bilimin geliştirilmesi ve ozellikle proletarya ile burjuvazi
arasındaki sınıf savaşımın kesintisiz sürmesi, proletaryanın
sınıf savaşımından edindiği deneyimlerin artması ve bunun
teorileştirilmesi, materyalist diyalektiğin, bir başka söylemle,
marksist düşünce diyalektiğinin geliştirilmesini de beraberinde
getirdi.

Modern bilimlerin gelişmesi kapitalizmle ortaya
çıktı. Toplumsal gelişmeleri, toplumun sahip olduğu maddi
üretimden kaynaklı daha ileri götürecek düşüncelerin ortaya
çıkması ise proletaryanın burjuvaziye karşı verdiği sınıf savaşımının
ürünu olarak doğdu.

“Bilinç maddeye, madde bilince dönüşebilir” önermesiyle,
Mao, marksist düşünce diyalektiğini gelişmesini sağlayan
ve marksist bilgi teorisini salt maddecilikle sınırlayan anlayışlara
karşı da bir panzehir oluşturmuş oldu.

Bu kitap, Mao’ya getirilen bazı eleştiriler temelinde,
Marx’tan Mao’ya, proletaryanın büyük öğretmenlerinin görüşlerine
de başvurarak, ozellikle marksist düşünce diyalektiğinin
incelenmesini içermektedir. Tartışma zemini uzerinde
yükselen ve süren bu çalışmanın, Marksist felsefeyi ve marksist
bilgi kuramını oğrenmek isteyen herkes için olduğu kadar,
özellikle sınıf bilincli proletaryanın militan savaşcıları için yararlı
olacağını umuyorum. Çünkü sınıf savaşımında ilerlemenin
ve burjuvaziden siyasal iktidarı almanın yolu; marksist
düşünce diyalektiğine sahip olmaktan geçiyor.

Son olarak, kitabın hazırlık aşamasında eleştiri ve önerileriyle
katkıda bulunan yoldaşlarıma teşekkür ediyorum.
Şubat 2015





İÇİNDEKİLER

Önsöz ................................................................................... 9

I.                   BOLUM

DÜŞÜNCENİN MATERYALİST DİYALEKTİĞİ

Giriş ...............................................................................
Felsefenin Temel Sorusu Karşısında Marx’tan Mao’ya
Marksistler ........................................................
Marx’tan Mao’ya Düşüncenin Diyalektiği ..................
Çelişmeli Yönlerin Yer Değiştirmesi ...........................
Diyalektik Materyalist Felsefede Karşıtların Özdeşliği
Toplumsal Varlık ve Toplumsal Bilinç .........................
Doğru Fikirler Nereden Gelir ......................................
Uzlaşır Olan ve Uzlaşmaz Olan Çelişmeler ...............
Maoizmin Tarihsel Gelişiminin Ana Halkaları ........

II.                BOLUM

MATERYALİST YÖNTEMLE TEORİK ATILIM         

Sınıflar ve Çelişmeler ....................................................
Marksizmin Sınıf Karakteri ........................................
Teori ve Komünist Partisi ............................................
İşçi Sınıfının Örgütlenme Zorunluluğu .....................
Teorinin Maddi Guç Olma Hali .................................
Dipnotlar ......................................................................
Kaynaklar ......................................................................
Dizin ...............................................................................

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder