Marx’tan Mao’ya
MARKSİST DÜŞÜNCE
DİYALEKTİĞİ
YUSUF KÖSE
Önsöz
Bu kitap, polemiksel bir üslupla, esas olarak düşüncenin
diyalektiğini ele almaktadır. Bu bağlamda, proletaryanın
sınıf
mücadelesinde
teorinin maddi bir güç halini alması ve maddenin
düşünceye, düşüncenin
ise maddeye dünüşmesi nesnel
gerçekliği tartışmasını
devam ettirmektedir.
Düşüncenin
nereden geldiği, ne olduğu ve maddeyle ilişkisinin
nasıl olduğu
gibi sorular, ilk filozoflardan bu yana tartışılan
ve üzerinde düşünce üretilen bir konudur. Ozellikle
Yunanlı filozoflar bu konuya oldukca fazla kafa
yormuşlardır.
Ancak, Hegel’e gelene kadar diyalektiğin düşünme biüimine
uygulanması, “ilkel” bir biçimde kalmıştır. Hegel ile
birlikte
diyalektik, düşünmenin en yüksek biçimi haline
gelebilmiştir.
“Bir nehirde iki defa yıkanılmaz, her şey
vardır ve yoktur,
her şey akıcıdır, durmadan değişmektedir, durmadan
yok olmaktadır”
diyen Heraklitos’dan sonra, diyalektiği düşünceye
gerçek anlamda uygulayan Hegel oldu. Ancak o da, onu kendi
nesnelliğinden, esas olarak maddi kaynağından kopararak
“İDE”ye, kainatta önceden var olan bir yaratıcı düşünceye
bağlayarak, diyalektiğin ayaklarını havada, başını yerde
bıraktı.
Düşünce diyalektiğindeki bu tersliği düzelten ve onu
ayakları üsüune diken Marx oldu. Boylece, düşünce
diyalektiğinin
tarihinde ilk kez niteliksel bir değişim meydana geldi.
Marx, düşünce diyalektiğine nesnel bir akış kazandırarak,
Hegel’in idealist diyalektiğine materyalist bir öz vermiş
oldu.
Marx ve Engels’le başlayan diyalektiğin geliştirilmesi,
Lenin,
Stalin ve Mao ile devam ettirildi.
Bilimin
geliştirilmesi ve ozellikle proletarya ile burjuvazi
arasındaki
sınıf savaşımın kesintisiz sürmesi, proletaryanın
sınıf
savaşımından edindiği deneyimlerin artması ve bunun
teorileştirilmesi,
materyalist diyalektiğin, bir başka söylemle,
marksist düşünce diyalektiğinin geliştirilmesini de
beraberinde
getirdi.
Modern bilimlerin gelişmesi kapitalizmle ortaya
çıktı. Toplumsal gelişmeleri, toplumun sahip olduğu maddi
üretimden kaynaklı daha ileri götürecek düşüncelerin ortaya
çıkması ise proletaryanın burjuvaziye karşı verdiği sınıf
savaşımının
ürünu olarak doğdu.
“Bilinç maddeye,
madde bilince dönüşebilir” önermesiyle,
Mao, marksist düşünce diyalektiğini gelişmesini sağlayan
ve marksist
bilgi teorisini salt maddecilikle sınırlayan anlayışlara
karşı da bir
panzehir oluşturmuş oldu.
Bu kitap,
Mao’ya getirilen bazı eleştiriler temelinde,
Marx’tan
Mao’ya, proletaryanın büyük öğretmenlerinin görüşlerine
de
başvurarak, ozellikle marksist düşünce diyalektiğinin
incelenmesini
içermektedir. Tartışma zemini uzerinde
yükselen ve
süren bu çalışmanın, Marksist felsefeyi ve marksist
bilgi
kuramını oğrenmek isteyen herkes için olduğu kadar,
özellikle
sınıf bilincli proletaryanın militan savaşcıları için yararlı
olacağını
umuyorum. Çünkü sınıf savaşımında ilerlemenin
ve
burjuvaziden siyasal iktidarı almanın yolu; marksist
düşünce
diyalektiğine sahip olmaktan geçiyor.
Son olarak,
kitabın hazırlık aşamasında eleştiri ve önerileriyle
katkıda
bulunan yoldaşlarıma teşekkür ediyorum.
Şubat 2015
İÇİNDEKİLER
Önsöz
...................................................................................
9
I.
BOLUM
DÜŞÜNCENİN
MATERYALİST DİYALEKTİĞİ
Giriş
...............................................................................
Felsefenin Temel Sorusu Karşısında
Marx’tan Mao’ya
Marksistler
........................................................
Marx’tan Mao’ya Düşüncenin
Diyalektiği ..................
Çelişmeli Yönlerin Yer Değiştirmesi
...........................
Diyalektik Materyalist Felsefede
Karşıtların Özdeşliği
Toplumsal
Varlık ve Toplumsal Bilinç .........................
Doğru
Fikirler Nereden Gelir ......................................
Uzlaşır Olan
ve Uzlaşmaz Olan Çelişmeler ...............
Maoizmin Tarihsel Gelişiminin Ana
Halkaları ........
II.
BOLUM
MATERYALİST YÖNTEMLE TEORİK ATILIM
Sınıflar ve Çelişmeler
....................................................
Marksizmin Sınıf Karakteri
........................................
Teori ve Komünist Partisi
............................................
İşçi Sınıfının Örgütlenme
Zorunluluğu .....................
Teorinin
Maddi Guç Olma Hali .................................
Dipnotlar ......................................................................
Kaynaklar ......................................................................
Dizin ...............................................................................
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder